Öğrenme ve Öğretme Kuramları, Modelleri ve Stratejileri Arasındaki Benzerlik ve Farklılıklar

Davranışçı ve Bilişsel Yaklaşımdan daha önce bahsettiğim yazı için bu linki tıklayın.

Yapılandırmacı yaklaşımın bilgiye yaklaşımı, diğer iki yaklaşımdan (davranışçı ve bilişsel) farklıdır. Bu yaklaşıma göre dışarıda bir gerçeklik vardır fakat bu gerçekliği her birey kendi yaşantısına ve deneyimlerine göre farklı algılar. Eğitim programında, hedeflerde sınıflama yoktur. Öğrenci ve öğretmen işbirliği içinde çalışarak, öğrencilerin ihtiyaçlarına göre oluşturulur. İçerik esnektir, değiştirebilir ve sarmak yapıdadır, yeri geldikçe eski bilgiler tekrar edilir. Davranışçı yaklaşımdaki gibi ne öğretelim sorusunu değil, nasıl öğretelim sorusu üzerinde durur. Değerlendirme hem sürece, hem de ürüne göre yapılır. Sadece bilgi değil, beceri ve tutumda ölçülür. Bireysel farklılıklara önem verilir. Öğrenme bu yaklaşıma göre okul ile sınırlı değildir, her yerde gerçekleşir. Öğrenmede birincil kaynaklar öncelikle kullanılır. Problem çözme ve düşünme becerileri geliştirilir. Problemler de gerçek hayattan getirilir. Öğrenilenler özneldir.

Öğretme-Öğrenme Modellerine bakıldığında modellerin bu üç yaklaşımdan (davranışçı-bilişsel ya da bilişsel-yapılandırmacı) belirli düzeylerde etkilendiği görülmektedir.

Örneğin; Bloom’un Tam Öğrenme Modelinde, başarı için %90’lık bir kriter vardır ve ölçme değerlendirmede kriter davranışçı yaklaşım ile özdeşleşmiştir. Fakat öğrenmeye etki eden değiştirebilir faktörler içinde önkoşullara uygunluk, isteklilik ve öğrenci ihtiyaçlarına uygunluk bilişsel yaklaşımın özelliklerindendir. Öğretim hizmetinin niteliğinde ipucu, pekiştirme ve dönüt olması davranışçı yanını; etkin katılımın bulunması bilişsel yanını göstermektedir. Öğrenme öğretmen kontrolündedir. Davranışlar başarı testi ile ölçülür. Kazanım önceden bellidir ve işbirlikli çalışmalara önem verilmez. Bu özelliklerle de davranışçı yaklaşımın bu modeli etkilediği söylenebilir.

Glaser’in Temel Öğretme Modelinde, öğrenme ihtiyaçlarının öğretmen tarafından belirlenmesi ve dışsal pekiştireçlerin kullanılması davranışçı yaklaşım; öğrencilerin öğrenmeyi öğreneceklerini ve problem çözebileceklerini belirtmesi, giriş davranışların ve içsel pekiştirecin öneminden bahsetmesi de bilişsel yaklaşım özelliklerini taşıdığını işaret eder.

Nunley’in Basamaklı Öğretim Modeli, öğrencilerin hazırbulunuşluk düzeyine ve ilgilerine göre yönlendirilmesini esas alır. Öğrencilerin bilgiyi paylaşımı ve üretimi için ortam sağlar ve onları aktif kılar. Bu özellikler ile modelin bilişsel yaklaşımı baz aldığı görülmektedir.

Gagne’nin Öğretim Etkinlikleri Modelinde, davranışların gözlenebilmesi gerektiğinin vurgulanması, öğrenme becerilerinin ilk 5 basamağının işaret öğrenme, uyarıcı davranım öğrenme, basit zincirleme, sözel bağ kurma, ayırt etmeyi öğrenmeden oluşması ve öğrenmeyi dış faktörlerinde etkilediğinin belirtilmesi davranışçılığın; dış faktörlerin yanında içsel faktörlerinde etkili olmasının, eski bilgi üzerine yeni bilginin inşa edilmesi (yapılandırmacı) ve öğrenme ürünlerinde tutum ile bilişsel stratejilerden bahsetmesi bilişselciliğin özellikleridir.

Kaynaklar:

  1. http://stl327.wikispaces.com/LearningThryGroupA
  2. http://users.accesscomm.ca/vendra/Learning%20Theory.htm
  3. http://classweb.gmu.edu/ndabbagh/Resources/IDKB/models_theories.htm
  4. http://edweb.sdsu.edu/courses/edtec540/Perspectives/learners.html
  5. http://edweb.sdsu.edu/courses/edtec540/Perspectives/ProblemsAndStengths.html
  6. http://edweb.sdsu.edu/courses/edtec540/Perspectives/instruction.html
  7. Murat Yayınları KPSS Öğretim Psikolojisi ve Öğretim Metotları
  8. Ertmer, P. & Newby, T.J. (1993). Behaviorism, Cognitivism, Constructivism: Comparing Critical Features From An Instructional Design Perpective. Performance Improvement Quarterly 6(4), 50-71.
  9. Senemoğlu, N. (2010). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Ankara: Pegem Akademi.

Yorum bırakın

Filed under Eğitim

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s