Bilişsel Yaklaşım Eleştirisi

Davranışçı yaklaşımın organizmayı basite indirgeyen ve zihinsel süreçleri hiçe sayan duruşuna karşı çıkan, insanın bilgiyi çevren aldığını, kendi yaşantılarına göre anlamlandırdığını, bu bilgileri depoladığını ve gerektiğinde geri getirdiğini savunan bir yaklaşımdır.

Her ne kadar davranışçı yaklaşıma bir eleştiri olarak ortaya çıkmışsa da bilişsel yaklaşımın da bazı noktalarda eksiklikleri vardır.

İlk olarak, bilginin bireyden bağımsız olduğunu ve öğrenmenin dış dünyadan bireye aktarım yolu ile oluştuğunu savunur. Bu açıdan bakıldığında eleştirdiği davranışçılık yaklaşımının temel aldığı nesnelcilik, bilişselciliğin temelinde görülür.

İkinci olarak, öğrenenlere kazandırılması beklenen hedef davranışlar önceden belirlenmiştir. Bu istenilen bir durum olmasına rağmen beklenti düzeyinin belli olması, öğrenme potansiyeline bir sınır getirir. Daha çok öğrenebilecek kişinin gelişiminin önünde bir engel oluşturur, beklentileri minimum düzeyde tutar. Her öğrenciye aynı hedefi vermek yerine, onlara üst düzey düşünme ve eleştiri becerisi kazandırmak günümüz koşulları için daha faydalı olacaktır.

Yaklaşımın savunduğu, kişinin bilgiyi çevreden alıp kendine göre anlamlandırması bazı olumsuzluklara yok açacaktır. Öncelikle, yeterli deneyimden yoksun olan kişiler öğrenme için gerekli olan şemaları ve yaşantıları kazanmamış olacaklardır. Bu da öğretim ortamı için büyük bir sıkıntıdır. Öğretim ortamı gerekli yaşantıları ve şemaları kazandıracak şekilde tasarlanmadığı takdirde gerekli deneyimleri yaşamış bireyler daha fazla öğrenecek, yaşayamamış bireyler ise öğretimden geri kalacaktır. Sonucunda sosyal statü farkı oluşacak, toplumun düzeninde sıkıntılar yaşanacaktır. Bunu da önlemek için öğretimi gerekli yaşantıları sağlatıcı biçimde tasarlamak gerekmektedir ki bu hem zaman hem de mali açıdan ekonomik bir durum değildir.

Öğrenenlerin eski yaşantıları farklı olacağından yeni bilgiyi anlamlandırmaları çeşitli olacaktır. Sonucunda istenmeyen çıktılar alınması da muhtemeldir. Ayrıca belirli durumlarda nasıl davranması gerektiğini öğrenen birey, daha karmaşık ve stresli ortamlarda nasıl davranması gerektiğini bilemeyebilir.

Kaynaklar:

  1. http://suite101.com/article/behavioral-and-cognitive-approach-in-psychology-a98399
  2. http://www.infed.org/biblio/learning-cognitive.htm
  3. http://users.ecs.soton.ac.uk/harnad/Papers/Py104/searle.comp.html
  4. http://www.skeptically.org/skinner/id9.html
  5. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2203639/
  6. http://www.scholarpedia.org/article/Cognitive_psychology
  7. http://www2.uni-wuppertal.de/FB4/anglistik/multhaup/methods_elt/pop_ups/cognitivism.htm
  8. http://www.coe.fau.edu/faculty/cafolla/courses/eme6051/
  9. http://teachinglearningresources.pbworks.com/w/page/19919565/Learning%20Theories
  10. http://www.emtech.net/construc.htm
  11. Schultz, D & Schultz S. (2007). Modern Psikoloji Tarihi. İstanbul: Kaknüs Yayınları
  12. Gray, P. (2006). Psychology. Worth Publishers.
  13. Öğrenme Psikolojisi ve Program Geliştirme. Murat Yayınları.

Yorum bırakın

Filed under Eğitim

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s