Öğrenci Merkezli Yaklaşım Eleştirisi

Öğrenci merkezli yaklaşım, öğrenenlerin öğrenme sürecinde aktif olduğu, kendi öğrenmelerini yönettiği, öğretmenlerin ise bu süreci yönlendirdikleri ve öğrenenlere rehberlik ettikleri öğrenme yaklaşımıdır.

Öğrencilerin bu süreçte daha aktif ve katılımlı olması, öğrenmeleri eğlenceli ve kalıcı kılmakta; neyi öğreneceğini değil, nasıl öğreneceğini ve düşüneceğini göstermesi de öğrenilenlerin gerçek hayata aktarılmasını ve sorun çözme sürecinin kolaylaşmasını sağlar. Çevresi ile etkileşime girdikleri için de topluma uyum sürecini kolaylaştırmakta ve toplumun ilerlemesine katkı sağlamaktadır.

Fakat öğrenci merkezli yaklaşımın olumlu yanlarının yanında, uygulamasında ve öğrenme çıktıları konusunda bazı olumsuzluklar da göze çarpmaktadır. Bu kağıtta ilk olarak ülkemizdeki öğrenci merkezli yaklaşımın uygulanmasına yönelik daha sonra da genel anlamda eleştirisi olacaktır.

Ülkemizi ele aldığımızda, uzun yıllar devam eden esasicilik eğitim felsefesinin ardından bir anda 2004-2005 eğitim öğretim yılında ilerlemeciliğe geçilmesi, uygulanma noktasında bazı sorunlar meydana getirmiştir. Öncelikle, öğretmeni merkeze alan bir yaklaşımdan çıkıp öğrenci merkezli yaklaşıma giren öğretmenler eski yaklaşımın bütün özelliklerini beraberinde getirmişlerdir. Bu da öğretim ve öğrenme sürecinde esasiciliğin etkilerinin sürmesine sebep olmuştur. Günümüzde özellikle devlet okullarında yapılandırmacı yaklaşım adı altında hala geleneksel öğretim yöntemlerini sürdürmekteyiz. Yetersiz hizmetiçi eğitim, seminer, teknoloji ve altyapı, sınıflardaki fazla öğrenci sayısı, ödüllendirmedeki eksiklikler, sınav ve not kaygısı bu yaklaşımın uygulanmasındaki güçlüklerden bazılarıdır.

Bu durumun devam etmemesi için Milli Eğitim Bakanlığı’nın, öğrenci merkezli yaklaşımla ilgili hizmetiçi eğitimler ve çalıştaylar düzenlemesi gerekmektedir. Okulların fiziksel ve teknolojik imkanları arttırılmalı, sınıf mevcutları düşürülmeye çalışılmalıdır. Başarılı olan öğretmenlere ve yöneticilere teşvik ve ödüllendirme, özendirici şekilde olmalı ayrıca velilere öğrenci merkezli yaklaşım hakkında seminerler verilmedir. Çünkü ülkemizde sınav sistemi dolayısıyla not kaygısı olan velilerin öncelikle bu durumdan kurtarılması gerekmektedir.

Ülke genelinden çıkıp çerçeveyi genişlettiğimizdeyse öğrenci merkezli yaklaşımın diğer kısıtlılıkları ile karşılaşmaktayız.

Öncelikle, bu yaklaşımın planlama, uygulama ve değerlendirme süreci çok zaman almaktadır. Programın oluşturulması ve içeriğin hazırlanması, öğrenme sürecinin yönetilmesi, grupların koordinasyonunu sağlanması, süreç içinde öğrenenlerin değerlendirilmesi öğretmenin iş yükünü arttırmaktadır.

Bunun yanında maddi imkanı ve daha iyi kaynağı olan öğrencilerin daha iyi eğitim alarak toplumda öne çıkacağı fakat yeterli kaynaklara sahip olmayan öğrencilerin dezavantajlı olacağı düşünülmektedir. Bu sebeple bu yaklaşım için elit kesimci denmektedir.

Grup çalışmalarında aktif öğrenciler, zayıf ve çekingen öğrencilerin üzerine baskı kurabilir ya da ortak yürütülen projelerde iş yükü birkaç öğrencinin üzerine yığılabilir Lider öğrenciler daha iyi öğrenir, diğerleri öğrenmeden geri kalabilir. Uzaktan eğitimin uygulandığı durumlarda öğrenciler sosyal çevreden soyutlanmış olduklarından çevre yaşantılarından daha az etkilenebilirler. Bu da sosyal yapılandırmacılığa ters düşer. Gerçek yaşam durumlarının oluşturmasına katkı sağlayan deneyler, araştırma projeleri, geziler, sınıf tartışmaları için öğrenci sayısının az olması ve her öğrencinin aktif şekilde katılması olanağı düşüktür. Ayrıca simülasyonla öğretim, bu teknolojinin pahalı olması sebebi ile yaygınlaşamamaktadır.

Kaynaklar:

1. Gürol, Mehmet (2002). Eğitim Teknolojisinde Yeni Paradigma: Oluşturmacılık Fırat University Journal of Social Science Cilt: 12, Sayı: 1, Sayfa: 159-183, ELAZIĞ-2002

2. http://www.thirteen.org/edonline/concept2class/constructivism/index_sub5.html

 

Yorum bırakın

Filed under Eğitim

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s